Ericsson Hotline

Ericsson Hotline är en av de mest ikoniska mobiltelefonerna som tagits fram i detta land. Kanske har du hört talas om den, kanske har du inte men dagens #ThrowbackThursday är helt tillägnad denna legend.

Den första Hotline-telefonen

Ericsson var inte på något sätt först ut med att släppa en mobiltelefon men de var ändå tidigt ute när de släppte den första Hotline-telefonen 1986. Sen är frågan om vi idag verkligen skulle kalla det en mobiltelefon. Hotline 450, vilket var den första modellen i Hotline-serien, vägde runt 4 kg bestod av två delar sammankopplade med en klassisk telefonsladd. Den ena delen var en liten väska med antenn och batteri medan den andra delen såg ut som en vanlig telefon. Trots detta så fanns det en marknad för denna släpbara klump och de som var intresserade fick snällt hosta upp 30 000 kronor för att köpa telefonen.

Den mest kända Hotline-telefonen är nog dock Hotline 900 som faktiskt var bärbar och inte krävde en separat ”väska”. Den telefonen vägde runt 630 gram och hade 30 minuters taltid vilket kanske inte låter så mycket men det var ändå nog att för att ta 30 000 kronor även för den.

 

Varför Hotline?

Så varför hette dessa telefoner Hotline istället för Ericsson? Jo, tanken var att Ericsson var ett för tråkigt varumärke och denna produkt behövde ett coolare namn än så om den skulle bli en internationell hit. Man kom då fram till att Hotline var häftigt nog och tack vare en smart reklamkampanj så lyckades Hotline bli en riktig succé. Det tog dock inte så många år innan Ericsson övergav detta namn och istället började tillverkade mobiltelefoner med sitt eget namn på. Anledningen var inte att namnet Hotline inte längre fungerade, utan anledningen var en förlorad rättighetsstrid då ett annat svenskt företag hade registrerat varumärket Hotline innan Ericsson. Det visade sig dock att Ericsson fungerade alldeles utmärkt och företaget blev snabbt stora internationellt under eget namn, men då med GSM-telefoner istället för Hotlines NMT-teknink.

Harry Hotline

Vad som gjorde Hotline till ett internationellt fenomen var den väldigt smarta reklamkampanjen som Ericsson drog igång. I reklamkampanjen fick man följa med Harry Hotline, en äventyrande yuppie som visade att Hotline gick att använda i hela världen och i alla möjliga situationer. Man öppnade även speciella Hotline-butiker runt om i världen med specialtränad personal vars ända uppgift var att övertala folk om hur bra en Hotline var och att de verkligen behövde en. Allt detta fungerade som sagt utmärkt men striden om namnet, övergången till GSM-nät med mera blev till slut för mycket och i början av 90-talet övergav man Hotline-serien.

 
Få förtur till Black Friday!